ARCHI-CLE

Tiny Museum__Suriya Umpansiriratana/Walllasia Ltd. Tiny Museum__Suriya Umpansiriratana/Walllasia Ltd.

【背景】
第2級王室寺院ワット・ソマナット・ラジャワラウィハーンの中には「タイニー・ミュージアム」という朱色の小さな博物館がひっそりと佇んでいます。この博物館はワナリット・プラモート・ナ・アユッタヤー氏の監督の下でタイ現代芸術賞建築部門受賞者でありWalllasia建築設計事務所の創立者であるスリヤ・アムパンスィリラットにより設計されました。「コブアンジャーン」という貴重な古代の人工遺物を保存・展示するために作られたものです。文化財の保護のために設計された博物館ですが、それだけではなく、若い世代に興味を持ってもらえるように考え抜かれ、現代的で刺激的な外観になっています。

タイニー・ミュージアムで保存・展示されているコブアンジャーンは、表面に文字を刻むことでコミュニケーションの手段として使われていたことから、最も貴重な歴史的記録の一つです。これらのコブアンジャーンは第二次世界大戦時に捕虜とされたオランダの考古学者、ファン・ヘーケレン博士により発見されました。その遺物は分析の結果、新石器時代(2,000〜20,000年前)のものであると推測されました。その後、当時のソマナット寺院長であったアム氏(別名:プララジャカウィー)がコブアンジャーンに興味を持ち、より詳しく研究するために収集しました。アム寺院長が亡くなった後は、現寺院長であるシリパンヤムニー氏によって保管されています。

このミュージアムプロジェクトは、プララジャカウィー財団の支援の下でコブアンジャーンの研究を行い「コブアンジャーンのデータベース」ワナリット氏が、遺物が適切な保存状態になかったことを発見したことから始まりました。そこで彼女は、教育を目的としたミュージアムプロジェクトにまで発展した保存計画を考案しました。シリパンヤムニー氏の手厚い支援を受けてプロジェクトは実行に移され、スリヤ氏が建築家として起用されました。

この博物館は、貴重な考古遺物を数多く保管する「宝箱」をコンセプトにデザインされました。博物館が入る寺院は、ラマ4世の時代に建てられ、現在はタイ王国文化省芸術局のもとで保護されています。そのため、タイニー・ミュージアムの構造は、既存の建物に手を加えずに済むように設計され、小さな空間にぴったりと収まっています。

【建築の特徴】
1.形態
博物館を囲む2つの建物に調和するように、ワナリット氏は45度の切妻屋根を提案しました。45度は最も安定感のある角度として知られています。

2.色
寺院の扉や窓の色と同様に、博物館の色にも朱色(タイの伝統な赤)が採用されています。朱色で塗り固められた博物館は、奇抜でありながら、周囲とうまく融合しています。

3.建材
既存の建物の間の限られたスペースに収める必要があるこの博物館の建設において、最適な素材は金属でした。金属の持つ強度と柔軟性に加えて、金属部品は個別に製造され建設現場で組み合わすことができるため、既存の建物への建設時の影響が軽減されます。建築家はまた、タイの伝統的な技術を用いて、金属板を凸角や凹角に曲げることで強度を高めました。この技術は、博物館と周りの伝統的な建物との調和も実現しています。

このプロジェクト手掛けたチームは、タイの歴史ある偉大な建築物の中に隠れた小さな博物館であるタイニー・ミュージアムがきっかけとなり、若い世代が国家遺産へ関心を持ち、より深く勉強や研究に励めるように期待しています。また、他の寺院や遺跡のアートやカルチャープロジェクトの取り組みのモデルケースとなり、有益な情報を提供できることを望んでいます。

【プロジェクトチーム】
Pravit Poolkumlang
Sasiprapa Roschan
Preenaporn Sangsri
Panomporn Prompang
Narongchai Jaisai
Chatchawal Tullayanit
Charlotte Matias
Jirawat Ponsamart
Chanchai Boriboon
Wanchai Euaakarawong

竣工日 / 2019年
構造・構法 / スチール
規模 / 1階
敷地面積 / 45㎡

 

写真 / Pirak Anurakyawachon / Spaceshift Studio

【Background】
Hidden in the grand royal monastery, Wat Somanas Rajavaravihara, stands a miniscule crimson red museum, namely, Tiny Museum. The museum was designed by Suriya Umpansiriratana, a Silpathorn-awarded architect and the founder of Walllasia: Architecture & Landscape, under the supervision of Ms. Wannarith Pramoj Na Ayuthaya. This museum was constructed to preserve and display ‘Kabuang-jaan’, one of the precious archeological artefacts from the ancient time. Despite how this tiny museum was designed for the artefacts’ safety and sustainability, its contemporary and attractive appearance was also carefully designed to draw more attention from the younger generations.

“Kabuang-jaan”, the ancient artefacts preserved and displayed at the museum, are one of the most precious historical archives as they were used as a mean of communication by engraving the letters on their surfaces. These artefacts were discovered by a Dutch archeologist Dr. H.R. Van Heekeren when he was a war prisoner during the Second World War. The objects were later examined and expected to be from the new stone age era (2,000 – 20,000 years ago). The lord abbot of the Somanas Varavihara Temple (Chaokhun Am or Phra Ratchakawi) at the time had then developed the interests in those artefacts and collected them for further research. After he passed away, the artefacts were in the care of Phra Siripanyamuni (Chaokhun Tem), current head of monastery of Wat Somanas Varavihara.

This museum project started when Wannarith Pramoj Na Ayuthaya, ‘Kabuang-Jaan’s Database’, the inscriptions researcher under the royal patronage of Phra Ratchakawi (Am Thammathatto) Foundation, discovered that Kabuang-Jaan were not preserved in appropriate conditions. Hence, she came up with the preservation plan that extended into a museum project for educational purpose. With major support from Phra Siripanyamuni, the museum project was put into action and later on Suriya was invited to participate in the project as an architect.

The museum was designed with the concept to be a treasure box keeping numerous precious archeological artefacts. Structure of the museum was integrated into the original space without interfering with the existing structure, which was constructed in the reign of Rama IV and currently under the protection and preservation of the Fine Arts Department.

【Details of the architecture】
1. Form
45-degree gable roof was the idea suggested by Wannarith, designed to blend in with the two buildings surrounding the museum. This 45-degree is also studied to be the angle that gives the most comfortable state.

2. Color
The architect used crimson red, which was the color of the doors and windows in existing buildings. Crimson structure red gave the museum eccentricity yet combined well with the surroundings.

3. Material
The most suitable material for the construction of the museum that needs to integrate itself into the limited space surrounded by the original building was metal. Besides its strength and flexibility, metal parts can as well be separately made and assembled at the construction site which reduced the effects of the construction process on the existing buildings. The architect also used Thai traditional ‘Yaw Moom’ or redented angles technique to reinforce the metal sheets by folding them. This technique also made the museum even more harmoniously blended in with the neighborhood.

The project management team hopes that Tiny Museum, as a small-scale contemporary museum hidden among the great Thai traditional and historical architectures would be able to engage new generations with the national heritages, encourage further studies about such topics as well as being a model and creating know-how for art and cultural project initiatives by other temples or historical sites.

【Project Team】
Pravit Poolkumlang
Sasiprapa Roschan
Preenaporn Sangsri
Panomporn Prompang
Narongchai Jaisai
Chatchawal Tullayanit
Charlotte Matias
Jirawat Ponsamart
Chanchai Boriboon
Wanchai Euaakarawong

Year / 2019
Main Structure and Construction / Steel
Size / 1-storey above ground
Building area / 45㎡

 

PHOTO / Pirak Anurakyawachon / Spaceshift Studio

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